معرفی پایاننامه نیکسیرت مهربانو سرکار خانم سمیه رئوفی نخبه برتر دانشگاه گلستان برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع «نقش هیچانهها در شادیآفرینی کودکان گروه سنی الف» با راهنمایی خانم دکتر فرشته فرضیشوب:
این پژوهش به منظور بررسی نقش هیچانهها در شادی آفرینی کودکان گروه سنی (الف) انجام شده است. تعداد 22 نفر از کودکان پیشدبستانی ساکن شهرستان گرگان، شامل 10 نفر پسر و 12 نفر دختر، در این پژوهش شرکت کردند. پرسشنامۀ استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامۀ محقق ساخته ای است که براساس متغیرهای پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد طراحی شده و داده ها بر اساس آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل شده است.
نتیجۀ پژوهش حاکی از این است که از میان انواع ادبیات کودک، شعر و از میان اشعار، هیچانه ها نقش بیشتری در شادی آفرینی برای کودک دارد. زیرا ویژگیهایی همچون، بی معنی گویی، ساختارزبانی، مشارکت حسی، خیالپردازیهای نامتعارف، احساس و عاطفه، جانبخشی به اشیاء، طنزآفرینی، وارونگی تصویر و تمرکززدایی به ویژه موسیقی و ریتم شاد این اشعار، آنها را نسبت به سایر اشعار کودک متمایز می کند؛ همچنین تناسب این اشعار با ساختار ذهن کودکان از دیگر عوامل ماندگاری آن در ذهن کودکان است. لحن مادرانه و زیباخوانی اشعار نیز از جمله عوامل مهم در جذابیت و ماندگاری آنها در ذهن کودکان است. کودک اشعار هیچانه را با وجود فطری خود آشنا می بیند و با آن ارتباط تنگاتنگ و صمیمی برقرار می کند؛ همچنین آنچه نتایج این پژوهش در ارتباط مستقیم با مخاطب کودک ببیان می کند که اشعار هیچانه در کنار تمامی ویژگیهای منحصر به فردی که موجب ماندگاری و توجه مخاطب کودک می شوند، جادوی مجاورت واژه ها، تکرار موزون کلمات و آواها در این اشعار موجب تقویت تخیل و دایره واژگانی ذهن کودک و هماهنگی تخیل و زبان او می شوند. لحن مادرانه در اجرای هیچانه خوانی، تناسب اشعار با شرایط روحی و علاقه مندی کودکان، رعایت اصول شعرخوانی و خلاقیت در اجرای اشعار، آزاد بودن کودکان در لحظه های شعرخوانی نیز تأثیری انکارناپذیر در ایجاد شادکامی و حس لذت در مخاطب کودک داشته اند.
این پژوهش به منظور بررسی نقش هیچانهها در شادی آفرینی کودکان گروه سنی (الف) انجام شده است. تعداد 22 نفر از کودکان پیشدبستانی ساکن شهرستان گرگان، شامل 10 نفر پسر و 12 نفر دختر، در این پژوهش شرکت کردند. پرسشنامۀ استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامۀ محقق ساخته ای است که براساس متغیرهای پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد طراحی شده و داده ها بر اساس آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل شده است.
نتیجۀ پژوهش حاکی از این است که از میان انواع ادبیات کودک، شعر و از میان اشعار، هیچانه ها نقش بیشتری در شادی آفرینی برای کودک دارد. زیرا ویژگیهایی همچون، بی معنی گویی، ساختارزبانی، مشارکت حسی، خیالپردازیهای نامتعارف، احساس و عاطفه، جانبخشی به اشیاء، طنزآفرینی، وارونگی تصویر و تمرکززدایی به ویژه موسیقی و ریتم شاد این اشعار، آنها را نسبت به سایر اشعار کودک متمایز می کند؛ همچنین تناسب این اشعار با ساختار ذهن کودکان از دیگر عوامل ماندگاری آن در ذهن کودکان است. لحن مادرانه و زیباخوانی اشعار نیز از جمله عوامل مهم در جذابیت و ماندگاری آنها در ذهن کودکان است. کودک اشعار هیچانه را با وجود فطری خود آشنا می بیند و با آن ارتباط تنگاتنگ و صمیمی برقرار می کند؛ همچنین آنچه نتایج این پژوهش در ارتباط مستقیم با مخاطب کودک ببیان می کند که اشعار هیچانه در کنار تمامی ویژگیهای منحصر به فردی که موجب ماندگاری و توجه مخاطب کودک می شوند، جادوی مجاورت واژه ها، تکرار موزون کلمات و آواها در این اشعار موجب تقویت تخیل و دایره واژگانی ذهن کودک و هماهنگی تخیل و زبان او می شوند. لحن مادرانه در اجرای هیچانه خوانی، تناسب اشعار با شرایط روحی و علاقه مندی کودکان، رعایت اصول شعرخوانی و خلاقیت در اجرای اشعار، آزاد بودن کودکان در لحظه های شعرخوانی نیز تأثیری انکارناپذیر در ایجاد شادکامی و حس لذت در مخاطب کودک داشته اند.