«عرفان» شناخت حق از طریق کشف و شهود است. عرفان اسلامی به دو دستة عرفان نظری و عرفان عملی تقسیم میشود. عرفان عملی سیر و سلوکی برای رها کردن نَفْس از تعلقات جزئی دنیوی است که هدف آن، وصول به مبداء هستی است، اما عرفان نظری به مجموعهای از اندیشههای عرفانی اطلاق میشود که موضوع آن، اسماء، صفات و افعال حق تعالی است. از جمله کسانی که به تعالیم ابنعربی در آثارش توجه داشتهاست، میتوان به «فخرالدّین ابراهیم عراقی» اشاره کرد که تذکرهها او را شاگرد باواسطة ابنعربی دانستهاند. اما عبدالغنی نابلسی نیز از بزرگترین صوفیان عصر خود بود و بیشتر آثار او که به 340 عنوان میرسد، در زمینة تصوف، اعمّ از تألیف یا شرح آثار دیگر عارفان است. عبدالغنی را از بزرگترین شارحان اندیشههای ابنعربی و پیروان او دانست؛ چنانکه وی در شرح آثار ابنعربی و دیگران، اندیشههای عرفان نظری را بسط داده، آنها را تشریح کردهاست. عراقی تحت تأثیر تعالیم صدرالدّین قونوی به تبیین و توضیح اندیشههای عرفانی ابنعربی پرداخت و لمعات او نیز گواه این مدّعاست که بسیاری از محققان و پژوهشگران بر آن مُهر تأیید نهادهاند. از آن سو، عبدالغنی نابلسی نیز شرحی بر فصوصالحکم ابنعربی به نام النصوص فی حلّ کلمات الفصوص دارد. ثانیاً دیوان عراقی و عبدالغنی نابلسی به دلیل تأثیرپذیری مکتبی از آثار شیخ اندلسی، پُر از افکار و اندیشههای عرفان نظری اوست.در این رساله تلاش شده تا دو شاعر شارح آثار ابنعربی، یعنی عراقی و نابلسی را در بوتة نقد نشانده و با ترازوی سنجش اندیشههای دو نامبرده، میزان نزدیکی و تأثیرپذیری هر یک از آنها را از ابنعربی مشخّص کنیم و در این میان، قدرت بیان دو شاعر صوفی را در بیان این افکار بررسی و نشان داده شده که با وجود اختلاف سلسلهها و طریقتهای صوفیانه، میتوان آبشخور فکری و اندیشههای مشترک آن دو را بهتر و بیشتر تبیین کرد.
خانم دکتر منصوره برزگر کلورزی
فارغالتحصیل کارشناسی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
دکتری گرایش ادبیات عرفانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
دانشجوی رتبه اول در در دوره دکترا و عضو انجمن نخبگان
مقالات چاپ شده در مجلات علمی و پروهشی
● برزگرکلورزی، منصوره، ناصر محسنی نیا و رضا چهرقانی. (1402). مفهوم «ولایت» در آثار فخرالدین عراقی و عبدالغنی نابلسی. متن پژوهی ادبی. شماره 96. صص 230ـ 254.
● قاسمی پرشکوه، سعید و منصوره برزگرکلورزی. (1400). بررسی شیوۀ نقد سودی و انقروی در شرحنویسی بر دیوان حافظ و مثنوی. پژوهشنامۀ متون ادبی دورۀ عراقی. شماره 11. صص 52ـ66
● مستعلی پارسا، غلامرضا ، سعید قاسمی پرشکوه ومنصوره برزگر کلورزی. پیوند ویرایش با سه عنصر ترجمه در نظریه نایدا (موردپژوهی در ترجمه قرآن کریم). (1396). فصلنامه پژوهش های ادبی – قرآنی شماره 4، دوره 5. صص 1ـ 24.
● قاسمی پرشکوه، سعید و منصوره برزگرکلورزی. (1395). بررسی تأویل و انواع آن در شرح تعرّف :دانش (مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان). شماره 127. صص90 تا 119.
مقاله آماده انتشار پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1404. متن پژوهی ادبی.
Comparative Study of the Role of the Journey as a Trial in the Myths of “Gilgamesh” and “Esfandyar” Based on Joseph Campbell’s Model
کتاب:
نامی، حسین و منصوره برزگرکلورزی. (1402). دروس آزمون اختصاصی پذیرش دانشجوـ معلم دانشگاه فرهنگیان. تهران: مدرسان شریف.
مقالات همایشی:
● برزگرکلورزی، منصوره، سعید قاسمی پرشکوه و مهدی فیاض. (1396). تمثیل های وحدت وجود در آثار مسلم سنایی و عطار. دوازدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی .
● قاسمی پرشکوه، سعید و منصوره برزگرکلورزی. (1396). تمایز انواع «وحدت»، در شعر بیدل دهلوی. دوازدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی.
● قاسمی پرشکوه، سعید و منصوره برزگرکلورزی. (1400). روایتشناسی دسیسه بوسهل زوزنی در باب آلتونتاش بر اساس الگوی ژنت. یازدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی.
طراح و مسئول ناظر آزمونهای دکترا و کارشناسی ارشد موسسه مدرسان شریف.
سرویراستار کتب آزمون های کارشناسی ارشد و دکترا موسسه مدرسان شریف
موضوع رساله دکترا: بررسی و تطبیق مؤلفههای عرفان نظری در اثار عبدالغنی نابلسی و فخرالدین عراقی