صفحه اصلی > پایان‌نامه‌های برتر : معرفی رساله برتر:رساله آقای دکتر نادر لطفی صمیمی.نخبه برتر دانشگاه محقق اردبیلی

معرفی رساله برتر:رساله آقای دکتر نادر لطفی صمیمی.نخبه برتر دانشگاه محقق اردبیلی

آقای دکتر نادر لطفی صمیمی، مدرس دانشگاه های استان اردبیل با سابقه بیش از ۱۵ سال…چاپ بیش از ۲۰ مقاله علمی در نشریات و همایش های مختلف با موضوعات ادبی، اجتماعی و سیاسی…مولف کتاب های تلمیح در دیوان استاد شهریار و تاثیر قرآن و حدیث در شعر شهریار…

عنوان پایان نامه: تاثیر قرآن در آثار منثور فارسی از اول تا قرن نهم هجری
تاریخ دفاع: ۲۸ بهمن1402

اثرپذیری از آیات قرآن کریم در آثار ادبی زبان فارسی پس از ورود اسلام به ایران و ترویج زبان عربی به تدریج رایج گشت. رفته رفته این امر به عنوان یک هنر و فضل برای شاعران و نویسندگان محسوب شد. در ابتدا فقط جنبة استفادة ظاهری آیات مطرح بود امّا از اواسط قرن پنجم هجری جنبة هنری و تصویری رجوع به قرآن با بهره¬گیری از صنایع تشبیه، استعاره، کنایه، تجسیم، تشخیص، تمثیل و غیره نیز مورد توجّه شاعران و نویسندگان قرار گرفت. این جنبة رجوع به قرآن در آثار داستانی مانند گلستان سعدی، روضة خلد و قصص¬الانبیاء بیشتر به صورت روایتگری و قصّه¬پردازی است. هر چه از سبک مرسل به طرف سبک مصنوع می¬رویم تأثیر ظاهری و تصویری آیات قرآن در آثار منثور فارسی بیشتر می¬شود. از آنجایی که قرآن کریم مزیّن به زیور بلاغت و ظرافت هنرهای بدیعی است؛ بیشتر شاعران و نویسندگان پارسی¬گوی، با استفاده از صنایعی چون تلمیح، اقتباس، حلّ، درج و تضمین و غیره، به متبّرک¬کردن و آراستن آثار خود به حلیت بلاغت قرآنی، روی آورده¬اند. پیشینة استفاده از آیات قرآنی به صورت ظاهری و لفظی در ادب فارسی به قرن سوّم و چهارم هجری باز می¬گردد؛ برای نخستین بار شاعرانی چون رودکی و شهید بلخی و نویسندگانی همانند بلعمی و هجویری، اشعار و آثار خود را به زیور قرآن آراستند و دیگر سخن¬پردازان، دنباله¬رو ایشان گشتند. این پژوهش نشان می¬دهد که کاربرد آیات الهی در نثر مرسل محدودتر و ساده¬تر است. تأثیر قرآن درآثار ادبی، از قرن پنجم به بعد قوّت گرفته،  اثرپذیری تصویری و بلاغی  نیز در نثر بینابین و مسجّع بدان اضافه شده و در سبک موسوم به مصنوع یا متکلّف به اوج رسیده است. با پیدایش این سبک، عربی¬گرایی و به تبع آن استفاده از آیات الهی به ویژه در نثر فارسی به مراتب فزونی می¬یابد تا جایی که این امر از جمله ویژگی¬های سبکی نثر فارسی در این دوره شناخته می¬شود. پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه-ای و بررسی 3 یا 4 اثر معروف از سبک¬های نثر مرسل، بینابین، مسجّع و مصنوع صورت گرفته و هدف اصلی آن، بررسی میزان و نحوة استفاده از آیات شریفة قرآن در آثار مشهور منثور غیر عرفانی فارسی، از پیدایش تا قرن نهم، از دو جنبة لفظی و بیانی است.
واژه¬های کلیدی: قرآن کریم، صنایع ادبی، نثر فارسی، اثرپذیری ظاهری، اثرپذیری تصویری

-1-نتیجه¬گیری
آثار فاخر ادب پارسی جزء میراث فرهنگی گذشتگان و موجب فخر حاضران محسوب می¬شوند. بررسی اجمالی این آثار نشان می¬دهد که اغلب تعبیرات و عبارات و اشارات و استدلال‏های آنان که بیشتر جنبة حکمی و تربیتی دارند، اقتباس یا الهام از کتاب آسمانی ما قرآن کریم است. بررسی سبک¬های نوشتاری زبان فارسی نشان می¬دهد این تأثیرپذیری با ورود اسلام به ایران آغاز شده و بررسی تاریخ ادبیّات ما حاکی از آن است که هرچه زمان گذشته است، نفوذ و گسترش معنوی کلام الهی در فرهنگ و ادبیّات مردم مسلمان ایران بیشتر شده است. همچنین با توجّه به اینکه بیشتر مضامین شعر فارسی پس از ورود اسلام به ایران بیشتر رنگ و بوی دینی، حکمی، اخلاقی و پند و موعظه گرفت بنا براین به کارگیری آیات قرآنی در آثار پارسی رونق بیشتری یافت و ای بسا این امر موجب تأثیرات شگرف و ژرف در ادبیّات تعلیمی زبان فارسی شد. شیوة بهره مندی از آیات قرآنی در طول دوره های مختلف نه تنها به کهنگی نگرایید بلکه رونق و رواج بیشتری هم گرفت به گونه¬ای که در سبک¬های مسجّع و مصنوع جزء ویژگی¬های سبکی آن دوره محسوب می¬شده و حتّی زینت آثار شاعران و نویسندگان به آیات قرآنی از افتخارات و مباهات ایشان شمرده می¬شده است. قرآن کریم به عنوان منبع وحی الهی چنان تأثیری بر نثر فارسی نهاد که سبب تألیف کتاب هایی شد که تاکنون نیز جاودانه مانده و همچنان جایگاه برتر خود را حفظ کرده¬اند. این تأثیر به گونه ای بود که آیات نورانی آن پیوسته ورد زبان گویندگان بود و بر قلم نویسندگان همیشه جاری می¬گشت و در هر مسئله و موضوعی از شرع و دین، زبان، نویسندگی و انشاء گرفته تا خودسازی و تهذیب اخلاق و تدبیر امور و سیاست و مملکت¬داری مرجعیّت یافت؛ شاعران و نویسندگان، شیوه و  اسلوب آن را در اشعار و نوشته¬ها و خطابه¬های خود اقتباس می¬کردند و در آثار و مؤلّفات خود به آیات قرآن توسّل و تمثّل می¬جستند و بدین¬گونه  قرآن کریم در همه اركان تمدّن و فرهنگ و ادب ایران زمین تأثیرگذار شد. ما در این پژوهش 3 یا 4 اثر شاخص سبک¬های مرسل، بینابین، مسجّع و مصنوع را از نظر اثرپذیری ظاهری و تصویری مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در سبک مرسل اغلب نویسندگان این دوره بیشتر از صنعت روایت¬گری و قصّه¬پردازی در آثار خود بهره برده¬اند و در مراجعه به آیات قرآن کریم نیز از همان سبک و سیاق پیروی کرده¬اند. در سه اثر منتخب سفرنامة ناصرخسرو، جوامع¬الحکایات عوفی و قصص¬الانبیاء نیشابوری این امر به خوبی نمایان است.

مطالب مرتبط

معرفی رساله برتر :رساله آقای دکتر وحید سجادی فر. دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه

آقای دکتر وحید سجادی فر. دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه…

11 آذر 1404

معرفی پایان نامه برتر:مهربانوی ورجاوند سرکار خانم نرگس ثانی قالهر

عنوان پایان‌نامه: تحقیق انتقادی در واژه‌نامه‌های شاهنامه   تحقیق انتقادی در واژه‌نامه‌های…

8 آذر 1404

معرفی رساله دکتری سرکار خانم دکتر مریم رحیمی/ دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد

عنوان پایان‌نامه:  «بررسی تفاوت آموزه‌های تربیتی فردی و اجتما کنگره استاد شهریار,…

8 آذر 1404

دیدگاهتان را بنویسید