صفحه اصلی > اخبار و پایان‌نامه‌های برتر : تحلیل ساختار روایت‌های خاندان گشتاسب

تحلیل ساختار روایت‌های خاندان گشتاسب

پروین حسینی

برگزیدن لهراسب به پادشاهی ازسوی کیخسرو با سایر افرادی که به پادشاهی رسیده‌اند متفاوت‌است اما ساختار داستان خاندان لهراسب با نام افراد متعددی از فرزندان و نوادگان او با سایر بخش‌های شاهنامه یکسان‌است. باتوجه‌به زیرساخت اساطیری شاهنامه بیشتر روایات و داستان‌های آن از ژرف‌ساختی اسطوره‌ای برخوردار است، ازاین‌روی عناصر و ساختار داستان خاندان لهراسب در شاهنامه باتوجه‌‌به روابط میان آنها بررسي شده است. به‌گونه‌ای‌ که بتوان تفاوت نحوۀ به‌قدرت‌رسیدن شخصیت‌های این خاندان را در مقایسه با شاهان دیگر در شاهنامه به‌جهت گذار به دورۀ تاریخی موردِ بررسی‌ قرارداد. فرض اصلی این‌‌‌است که افراد خاندان لهراسب براساس آیین پاگشایی، جنبه‌هایی از پاگشایی یک شخص هستند. در این پژوهش، عناصر و ساختار داستان‌های مربوط‌‌به خاندان لهراسب در شاهنامه نظیر عزیمت گشتاسب به روم، هفت‌خان اسفندیار، فرستادن اسفندیار به زابل از سوی گشتاسب، مرگ اسفندیار و آموزش بهمن نزد رستم، سبب تشابه برخی اجزای داستان‌ها و ارتباط شخصیت‌های این خاندان است. نتیجۀ این پژوهش نشان‌می‌دهد ساختار داستان خاندان لهراسب مبتنی‌بر آیین پاگشایی یا آشناسازی است. شیوۀ رسیدن لهراسب به قدرت مبتنی‌‌بر پاگشایی نیست اما شکل پاگشاشدۀ وی گشتاسب است.

 

مقالاتي كه تا به حال از سوی ایشان ارائه شده است:
-بررسی آراء و آثار ناشناخته برخی از ايران شناسان روس در باب ادبيات فارسی
– ساختار پاگشايی در داستان خاندان گشتاسب

 

مطالب مرتبط

بررسی سفر قهرمان مؤنث در رمان‌های برجسته زنان معاصر بر اساس نظریه مورین مورداک

کتاب «بررسی سفر قهرمان مؤنث در رمان‌های برجسته زنان معاصر بر اساس نظریه مورین مورداک» نوشتۀ مریم عالیخانی‌پور توسط انتشارات استاد شهریار منتشر شد.

16 مهر 1404

خیال خلاق در دیوان شمس تبریزی

«خیال خلاق در دیوان شمس تبریزی» که با عنوان “قوس خیال” در حال چاپ است، عنوان رسالۀ دکتر زهره محمدعلی است.

16 مهر 1404

کارنامه ادبی احمد محمود در گفت‌وگو با محمد بهارلو

محمد بهارلو، نویسنده و منتقد ادبی، در سالمرگ احمد محمود گفت: احمد محمود از آن دسته آدم‌هایی بود که امرِ نوشتن را با معیارِ تمایلات اجتماعی و اخلاقی می‌سنجند و نویسندگی، درواقع خود زندگی را یک وظیفه بزرگ اجتماعی می‌دانند که آرمانِ آزادی افراد انسانی در کانون آن قرار دارد.

16 مهر 1404

دیدگاهتان را بنویسید