صفحه اصلی > اخبار و اخبار بنیاد و تازه‌های نشر : مترادف‌های واژگانی در اشعار فروغ فرخزاد و استاد ابتهاج

مترادف‌های واژگانی در اشعار فروغ فرخزاد و استاد ابتهاج

مترادف‌های واژگانی در اشعار فروغ فرخزاد و استاد ابتهاج

کتاب «مترادف‌های واژگانی در اشعار فروغ فرخزاد و استاد ابتهاج» از سوی انتشارات استاد شهریار عرضه شده است.

میلاد مشهدی، نویسنده این اثر با اشاره به اینکه از ابزارهای کلیدی شاعران برای بیان اوضاع پیرامون خود، بحث تصویر و نمادپردازی است، تاکید کرده که نمادپردازی، یکی از ابزارهای مهم تصویرگری، از قرن سوم هجری تا کنون در اشعار شاعران به کار رفته و برخی واژگان، نظیر ماه، خورشید، کوه، روز و شب و امثالهم، به نمادهای خاصی تبدیل شده‌اند.

در ایران باستان، روز و شب به عنوان نمادهایی برای بیان اوضاع جنگی اطلاق داشته‌اند و با ورود مضامین عرفانی به ادبیات در قرن ششم، به نمادهای عرفانی مبدل شده‌اند، به‌گونه‌ای که شب به عنوان نمادی برای خلوت گزینی با معشوق شناخته می‌شد؛ اما در دوران معاصر و باتوجه به چگونگی اوضاع سیاسی- اجتماعی، کاربرد و کارکرد این واژگان دچار تغییرات اساسی شده و از جنبه فردی، کمی فاصله گرفته و به سمت سوی اشعار اجتماعی و انتقادی تغییر نگرش داده است.

شاعران دوره معاصر از این واژگان در کنار موضوعات احساسی و شخصی خود به حق‌طلبی‌های اجتماعی و کارکردهای جمعی شعر برای انتقاد، اعتراض و احقاق حقوق مردمان معاصر پرداخته‌اند و کوشیده‌اند، با استفاده از این واژگان، صدا و فریاد مردمان کوچه و بازار باشند. فروغ و سایه، به عنوان دو شاعر نمادپرداز معاصر، از واژگان روز و شب و مترادف‌های معنایی آن‌ها، برای بیان درون‌مایه‌هایی چون عشق، اعتراض به سیاست‌های نادرست، امیدواری و مرگ اندیشی و امثالهم به شکل خاصی استفاده کرده‌اند. وجوه اشتراک و افتراق این شاعران در استفاده از این مضامین، نشان‌دهنده‌ی غنای ادبیات معاصر ایران است.

این کتاب شامل پنج فصل است و نویسنده در فصل اول به نام «کلیات» به ارائه کلیاتی از موضوع پژوهش پرداخته و زمینه اصلی تحقیق را برای مخاطب روشن کرده است. فصل دوم «مبانی نظری» نام دارد و به بیان مبانی نظری پژوهش می‌پردازد و نگاهی اجمالی به دوره‌های تاریخی مختلف از منظر سیاسی-اجتماعی و کاربرد واژه‌های «روز» و «شب» دارد.

فصل سوم «تحلیل آثار» نام دارد و نویسنده در قسمت اول فصل سوم به زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی آثار فروغ فرخزاد پرداخته و مضامین مرتبط با واژگان «روز» و «شب» و وابسته‌های معنایی آنها را در اشعار وی مورد تحقیق قرار داده است. سپس، تحلیل اشعار و شناسایی تصاویر، نمادها و مسائل مربوط به این دو مفهوم در آثار فروغ انجام شده است. در ادامه، عوامل تأثیرگذار در سبک و استفاده فروغ از تصاویر و نمادهای خاص او تشریح شده است. در قسمت دوم نیز زندگی و آثار ابتهاج به همراه زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آنها مورد بررسی قرار گرفته و واژگان «روز» و «شب» و وابسته‌های معنایی آنها، در اشعار وی تحلیل شده است. سپس، تصاویر و نمادهای مرتبط با این دو مفهوم در اشعار ابتهاج شناسایی و وابستگی‌ها و تأثیر عوامل دیگر بر سبک و پیشینه او بررسی شده است.

فصل چهارم این کتاب به تحلیل کلی داده‌های به دست آمده از فصل سوم اختصاص دارد و در این فصل، نقش پررنگ شعر فروغ در زمینه‌های مختلف و بسامد اشعار او مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر برجای مانده از او تحلیل شده است. همچنین، بوطیقای تصویری اشعار فروغ با استفاده از مضامین «روز» و «شب» به شکلی خاص بیان شده و جدولی مربوط به مضامین اشعار او ارائه شده است. در ادامه، ویژگی‌های اشعار سایه بررسی و بسامد اشعار او به بحث گذاشته شده است. تأثیر سایه بر ادبیات معاصر و جدول مربوط به مضامین اشعار او نیز در این فصل گنجانده شده و نمودارهای مرتبط با مضامین «روز» و «شب» و وابستگی‌های معنایی آنها ترسیم شده است. فصل پنجم نیز به نتیجه‌گیری و ذکر فهرست منابع اختصاص داده شده است.

انتاشارت استاد شهریار اخیراً این اثر را در ۳۲۳ صفحه و با قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه کرده است.

مترادف‌های واژگانی در اشعار فروغ فرخزاد و استاد ابتهاج

مطالب مرتبط

بنیاد علم ایران اعلام کرد؛ دستورالعمل حمایت از پژوهشگران پسادکتری اصلاح شد

براساس اعلام بنیاد علم ایران، فاصله مجاز بین فارغ‌التحصیلی تا ارسال پسادکتری…

15 آذر 1404

دانشجویان از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید می‌کنند

به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و هفته پژوهش، امکان بازدید رایگان دانشجویان…

15 آذر 1404

یادبود «سیّدفتح‌الله مجتبائی» برگزار می‌شود

نهصد و بیست و ششمین شب از سلسله شب‌های مجلّه بخارا با…

15 آذر 1404

دیدگاهتان را بنویسید